Eddigi tapasztalatok #1: by TabiHUN (2014.12.13)

Ebben a kategóriában az egyes játékosok által, a béta teszten szerzett tapasztalatokat fogom továbbítani Nektek.

Első körben néhány régebbi véleménnyel kezdeném, hogy ne maradjatok le semmiről :)

Jelenleg a Tier IV-es japán csatahajóig, a Hakuig sikerült eljutnom. 

Grafika/gépigény

A hajómodellek kidolgozottak és szépek, a víz is egész tűrhető, de egyébként sajnos látszik rajta, hogy a BigWorld engine nem az igazi. Az effektek, a szigetek, a textúrák sajnos elég hányadékul néznek ki max beállítások mellett full HD-ban.

A minimum gépigénye magasabb mint a WoT-é. Nálam a WoT elfut 30 fps-sel, a WoWs csak 20-szal és még rondább is. Viszont a max gépigénye alacsonyabb. Nem kell egy erőgép ahhoz, hogy full hd-ban meglegyen a max grafika. Egyébként elég hamar processzorlimites lesz, valami Geforce GTX760, Radeon HD78xx vagy R9, bőven elég neki, valószínűleg még sok is. Én elég hamar processzorlimitbe futottam amikor öcsém gépén teszteltem, de 50-60 fps-nél minek több? 

Tech Tree

Jelenleg amerikai és japán hajók közül választhatunk. Az amerikaiaknak egy romboló és egy cirkáló ág jutott, elvileg nemsoká jönnek az amerikai anyahajók is. A japánoknak három ág: rombolók, cirkálók és csatahajók/csatacirkálók jutott.

Hajók

Aki nem tudná annak egy rövid gyorstalpaló. 

A rombolók kicsi, gyors, torpedókkal és kis kaliberű (75-130 mm) ágyúkkal felszerelt hajók. A játékban valószínűleg főleg a torpedóikra fognak hagyatkozni. 

A cirkálóknak két fajtája volna. A könnyűcirkálók gyors, jellemzően 150 mm körüli ágyúkkal és torpedókkal felszerelt hajók voltak, ezzel szemben a nehézcirkálók lassabbak, fő fegyverzetüket jellemzően 200 mm-es lövegek alkották. A játékban sajnos a két cirkálótípus jelenleg egy ágon található, pedig ezek nem egymást felváltó, hanem egymás mellett párhuzamosan fejlesztett, épített és használt hajótípusok voltak. 

Csatahajók: Nagy test, nagy ágyúk, nagy élvezet.  ;-)

Pályák

Jelenleg 3-4 pálya van a játékban. Olyan 40x40 - 50x50 km méretűek lehetnek. Többnyire apróbb elszórt objektumok, szigetek, jéghegyek, zátonyok vannak a pályán elég sűrűn elhelyezve. Ez a fő gondom. Egyszerűen kevés a hely, csak forgolódik az ember egy 200 méter hosszú hajóval a sok zátony között. Az sem túl reális, hogy az ember megáll egy 25000 tonnás csatahajóval a sziget mögött "hulldownozni". A szájdszkriccset még nem próbáltam, de lehet az is működne valamelyik jéghegy mögött. Épeszű parancsnok nem küldene ekkora flottaköteléket ilyen szűk helyre harcolni, de talán még evezős bárkákat sem. 

Játékmódok

Van hagyományos két bázisos, encounter és egy battlefield szerű játékmód, ahol területek tartásával és az ellenfél megsemmisítésével szerezhetünk pontokat. Akinek elfogy a pontja, vagy az összes hajója, az veszít, aki elér 1000 pontot az nyer, respawn nincs. 

Irányítás

Viszonylag egyszerű az irányítás, szerintem senkinek sem fog gondot okozni hogy hozzászokjon. Sajnos mivel ezek a hajók jó nagy dögök, ezért elég lassan reagálnak a parancsokra ami a szűk pályákkal kombinálva felettébb idegesítő. A lövegkezelés jelenleg egészen borzalmas. Persze a történelmi hűség szempontjából mindenképp megsüvegelendő, hogy a lövegtornyok 30-40 másodperc alatt fordulnak át az egyik oldalról a másikra, de mivel mint már fentebb említettem, a történelemben nem jéghegyek között keringőztek 25000 tonnás, 200-250 méter hosszú hajókkal, így ezen a téren is lehettek volna kissé rugalmasabbak. 

Történelmi hűség meg ilyesmik

Olyan nincs. 

Legénység

Jelenleg nincs, így se barakk, se átképzés, se legénységi skillek (6. érzéke azért minden hajónak van szerencsére alapból). Pedig SerB szerintem dörzsölte a tenyerét, hogy micsoda biznisz lesz, amikor goldért képzel ki egy laza 2788 fős legénységet az Iowa-ba.

Csapatok, játékmenet

Jelenleg 12 fős csapatok vannak. Általában tier IV-től már aránytalanul sok csathajó van a csapatban. Bármikor szembejöhet veled 4 Fuso osztályú csatahajó, pedig a japánok csak kettőt építettek. Ezzel szemben rombolókból - amik szinte eldobható tömegcikknek számítottak - alig néhányat látok csatánként. A csaták 20 percesek, de szerencsére általában nem tartanak addig, viszont a WoT-ban megszokottnál azért jelentősen lassabbak. Mire összetalálkoznánk az ellenféllel eltelik 2-3 perc. Azalatt WoT-ban egy jó rush néha el is dönti a meccset.

Hogy zajlik az ütközet

Amikor már lőtávon belül van az ellenfél, gondos célzás után érdemes felé lőni, hogy tudja hol a helye. A játékban kétféle lőszer van, HE és AP. A HE gyengén páncélozott hajók ellen jó, de csatahajók ellen is megteszi bizonyos távolságokról. Az AP lőszert csatahajók ellen használhatjuk általában. Arra figyelni kell vele, hogy közelről lapos szögben átüti a hajó oldalát, távolról meredek szögben átüti a fedélzetet, ha meg a kettő között vagyunk akkor rátosztunk, mert lepattan. Közepes távolságról csatahajó ellen is jobbnak tűnik a HE. Az AP sajnos gyengén páncélozott célpontok ellen sem adja. 

(A hajók AP lőszere érdekesen kombinált jószág, mert úgy működtek, hogy miután a lövedék átütötte a páncélt egy időzített gyújtószerkezet indította be a benne található robbanószert, hogy jó nagyot szóljon a hajó belsejében. Ha viszont nincs páncél, akkor átüti a hajót befelé, átüti a túloldalt kifelé, aztán valahol a vízben eldurran, egyszóval érthető, hogy bár sebez valamit egy rombolón is, de azért nem az igazi.)

A lőszerválasztásra különösen figyelni kell, mert nagyobb dögöket bő 30 másodpercbe telik betölteni.

Ha véletlenül eltaláltuk az ellenfelet, vagy minket találnak el, akkor különféle kellemetlen dolgok történnek. Leggyakrabban kigyullad a hajó egy része, vagy ha nagyon megszívtuk akkor akár több helyen is lángra kaphat a hajó. Nekem eddig úgy tűnt, hogy az a része a hajónak ami ég (pl: az első lövegtornyok környéke, vagy a gépház), az jóval alacsonyabb hatásfokkal üzemel, ami egyébként teljesen logikus. Ezen kívül sérülhetnek különféle modulok, például az egyes lövegtornyok, a másodlagos tüzérség és a légvédelem, a gépház, a hajócsavarok a kormánylapát és még néhány egyéb dolog. Javító/tűzoltópakk nincs, viszont egy hajótípustól függően 1-1,5 percenként újratöltődő kárelhárító szuperpakkal minden gondunk megoldódik. Szerintem ennek a képességnek az újratöltődését kicsit rövidíthetnék, hogy élvezetesebb legyen a játék. 

Még több dolog a hajókkal kapcsolatban

Mert úgyis mindenkit az érdekel. 

  • Érdekes, hogy a Tier I-es hajók többnyire egész modern gépek, sokkal újabbak mint a tierben utánuk következő típusok. 
  • A játékban jelenleg nincs sok "papír" hajó, annak ellenére hogy mivel a haditengerészeti fejlesztések kicsit máshogy működtek, mint a harckocsiknál ezért egyébként annyira nem is lenne probléma, ha soha meg nem épült hajók lennének a játékban. Csatahajóknak (érhető okokból) nem nagyon építenek prototípust és nem küldenek pár tucat példányt csapatpróbára, mielőtt megkezdődik a sorozatgyártás :D
  • Mivel a különféle súlycsoportba tartozó cirkálókat összevonták, ezért túlzsúfolt lett az ág. A 6 különféle II. Világháborús amerikai könnyűcirkáló osztály közül például csak 1 került be a játékba (ráadásul nem a kedvencem).

Akit kicsit is érdekelnek a hadihajók, azok biztosan hallottak már az 1921-22-es Washingtoni Haditengerészeti Konferenciáról. Az itt aláírt szerződés hosszú időn át meghatározta az újonnan épülő hadihajók szinte összes tulajdonságát (ágyúk legnagyobb kalibere, maximális vízkiszorítás...) Hogy néz ki ez a játékban? 

Nagyjából tier VI-tól fölfelé jelennek meg az 1922 utáni hajók a játékban. Az amerikai vonalon ez úgy néz ki, hogy innentől egységesen az összes romboló 5" (127 mm) az összes könnyűcirkáló* 6" (152 mm) az összes nehézcirkáló 8" (203 mm) ágyúkkal volt felszerelve.** Nyilván a zárszerkezetet, a töltőmechanizmust és a huzagolást is babrálták, de lényegében az összes újonnan gyártott US nehézcirkáló ugyanazzal a 8"/55-ös ágyúval volt felszerelve 1925-1946-ig. 

A többi tengerészet is követte a US Navy példáját, egyrészt mert már akkor is ők voltak a legjobbak, másrészt a szerződések alól ők sem tudtak kibújni.

Ennek a következménye, hogy gyakorlatilag tier VI-VIII fölött az egymás után következő hajók ugyanazokkal a lövegekkel vannak fölszerelve. Mivel a hétvége alatt nem valószínű hogy odáig eljutok, ezért nem tudom megmondani, hogy ez a játékélményt hogyan befolyásolja. 

*Kivéve az Atlanta osztály, ami jelenleg nincs játékban.

**A legtöbb tengerészet még ennél is tovább ment szabványosításban. A csatahajók, nehézcirkálók másodlagos tüzérsége többnyire megegyezett a kisebb hajók fő tüzérségével.

Skill, siemkák, meg ilyesmi

Nekem úgy tűnik, hogy az egyéni skill bizony sokat számít talán még többet mint a WoT-ban. A lassabb játékmenet, a nyíltabb pályák és a nagyobb távolságok eddig nem annyira láttam érvényesülni a sok lúd disznót győz taktikát. Persze 20 meccsből még sok következtetést nem érdemes levonni, de én azt mondom, hogy akinek a WoT-hoz van esze, az itt is kiemelkedhet a mezőnyből.

Megjelenés, menü, egyebek...

Jelenleg a játék nagyon béta állapotban van. Rengeteg olyan funkció egyáltalán nem él benne, ami a WoT-ban vagy a WoWp-ban már működik. Ebbe beleértendők olyan alapfunkciók, mint a csatavégi statisztika és egyéb megszokott gui elemek, sőt jelenleg még gold sincs a játékban (lehet hogy full ingyér lesz? :D). Valószínűleg még legalább fél év mire megjelenik, de az is lehet, hogy csak jövő ilyenkorra jön ki.

Játékélmény

Nekem eddig bejön, bár vannak idegesítő dolgok benne, de közel sem olyan vészesen ótvar mint amennyire a WoT béta volt rossz. Persze az kérdéses, hogy több ezer csata után is olyan izgalmas lesz-e a játékmenet, mint a WoT, vagy ugyanúgy unalomba fullad majd mint a WoWp. Majd az idő eldönti.

És még:

Hiányzó hajók... Most csak azokat veszem számításba, amik belefértek volna valamelyik jelenleg is játékban lévő vonalba, de valahogy kimaradtak. Többségük leginkább azért, mert nagyon hasonlít valamelyik másik, jelenleg a játékban lévő hajóra. Lehet, hogy későbbi vonalakra tartalékolják őket. A rombolók nagyjából rendben vannak, ahogy nézem a csatahajókkal/csatacirkálókkal is viszonylag kevés gond van, viszont a cirkálók közül rengeteg hiányzik. 

Imperial Japanese Navy (IJN): Ise osztályú csatahajók. Nagyjából ugyanolyan mint az őt megelőző Fuso osztály. Ugyanolyan méret, ugyanolyan és ugyanannyi löveg hasonló elrendezésben. Valószínűleg majd később pótolják. 

Tosa osztályú csatahajók. Jelenleg nincs tier IX-es japán csatahajó. Tier VIII-ból rögtön a tier X-et lehet kifejleszteni. Egyébként ezek a hajók sohasem készültek el. A Washingtoni szerződések miatt az egyiket lebontották félkész állapotban, a másikat pedig hordozóvá (Kaga) alakították.

Rengeteg, szinte egyforma, főként torpedókkal felszerelt könnyűcirkáló-osztályuk volt, de nekem azok nem hiányoznak. Az Agano és az Oyodo viszont beférne, mert tier V-ben van egy üres hely. 

Takao és Tone osztályú nehézcirkálók. A szokásos "sorozatgyártott" japán cirkálóosztályok. Szinte pont úgy néznek ki mint az őket megelőző, vagy az őket követő hajók, de azért kár kihagyni őket.

Hiányzik egy rakás romboló is... másoknak. Engem csak a csatahajók érdekelnek  :)

US Navy (USN):

Hát mint már említettem 6 modern cirkálóosztály. Sorban egymásután: a Brooklyn, St. Louis, Atlanta*, Fargo és Worcester osztályú könnyűcirkálók teljesen kimaradtak. Ezekből egy teljes ágat össze lehetne hozni tier X-ig. 

Nehézcirkálók: Northampton, Portland, Wichita, Oregon City. 

Egyébként ezek is mind "sorozatgyártott" hajóosztályok voltak. Ahogy kifutott az egyik osztály, jött utána a következő majdnem ugyanolyan, csak egy kicsit nagyobb, szebb, gyorsabb. Mint amikor a IV-es golf után jön az V, VI, VII...

*Az előzőekben említett kivétel. Légi célok leküzdésére tervezték őket, ezért 6" helyett csak 5"-os légvédelmi lövegekkel voltak felszerelve.

A lövegek közül jelenleg, és valószínűleg a jövőben is, csak a fő tüzérséget és a torpedókat (ha van) kezeli a játékos. A kis kaliberű másodlagos tüzérséget és majd ha szükséges lesz, akkor a légvédelmet is az AI kezeli. A másodlagos tüzérség még a komolyabb csatahajók esetében is csak a rombolókban tud komolyabb kárt tenni. Egy csatahajóról csak 50-esével csipegeti az 50 000 hp-t ráadásul azt is csak közelről, 1000-2000 méternél kisebb távolságról.

Megjegyzem, hogy ez a WoT-tal ellentétben nem igazán reflexjáték. Ha alig van meg 25-30 fps és néha még be is szaggat akkor sincs akkora gond. Itt egy 1v1 is simán eltart 2-3 percig és attól sem kell nagyon félni, hogy egy szaggatás miatt nem tudunk hirtelen fedezékbe húzódni, vagy az ellenfél válik köddé egy pillanat alatt. Itt 25-50000 tonna vízkiszorítású monstrumokról van szó, nem vacak 170 tonnás Mausokról. Csak a féktáv majd 1 kilométer, de a fordulókör sugara sem sokkal kisebb.

Fórum hozzászólások

  • Nincs üzenet

Please publish modules in offcanvas position.

Ez a weboldal sütiket használ annak biztosítására, hogy Ön a lehető legjobb élményben részesüljön oldalunkon.